Sluipverkeer Broek Zuid

 

In de loop van 2023 heeft de Dorpsraad de gemeenteraad geïnformeerd over de wensen en zorgen van bewoners in Broek in Waterland. Na bijna een jaar heeft de wethouder eindelijk tijd gemaakt om de enquête toe te lichten en oplossingen te bespreken. Een aantal simpele onderwerpen zijn opgepakt, maar het belangrijkste probleem, dat al decennia speelt en nu extra urgent is door de bouwwerkzaamheden aan de N247 en de forse woningbouw in Marken en Monnickendam, is de dringende behoefte om het verkeer op de route van Zuideinde en Molengouw (en vice versa Molengouw-Eilandweg) te beperken.


Samenvatting van de standpunten waar de Werkgroep Verkeer lijnrecht tegenover de gemeente staat en de belangrijkste geschilpunten:


De werkgroep benadrukt dat sluipverkeer via Broek onnodig en ongewenst is en dat er alternatieven beschikbaar zijn via de N-wegen.



De Wethouder heeft eind januari 2025 het document “Maatregelen verkeersveiligheid Broek in Waterland”, laten opstellen: link

En suggereert dat dit in overleg met de werkgroep Verkeer van de Dorpsraad is gebeurd. Er is overleg geweest maar absoluut geen instemming op dit belangrijke punt.



Hierbij een aantal voorgestelde maatregelen uit dit document van de Wethouder dat ter kennisgeving is aangeboden aan B&W.

Deze gaan volledig in tegen de wensen van bewoners en de ingediende petitie om (zwaar) verkeer te verminderen, snelheid te verlagen en zo de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. De wethouder lijkt vastbesloten deze maatregelen zonder overleg door te voeren:



Stopverbod en parkeerverbod Eilandweg

Het college wil een stopverbod invoeren tussen het Zuideinde en de Pelserbrug en een parkeerverbod tussen de Cornelis Roelestraat en het Zuideinde. Ook tussen de Pelserbrug en de Hellingweg verdwijnen parkeerplaatsen. 


Reactie → Parkeerplaatsen schrappen om meer ruimte te maken voor groter, zwaarder en meer verkeer is onaanvaardbaar. 


Parkeerverbod en optische versmalling Zuideinde

Tussen 8:00 en 18:00 uur wordt parkeren verboden. Daarnaast wordt een verhoogd trottoir met schuine banden overwogen om de weg (optisch) te versmallen en de snelheid af te remmen.

→ Optische versmalling is een wassen neus: meer ruimte betekent juist meer en sneller rijdend verkeer.


Verhogen van drempels en plateaus

→ Dit veroorzaakt trillingen door afremmend en optrekkend (vracht)verkeer, wat overlast geeft en zorgt voor meer schade aan huizen. Hier is absoluut geen behoefte aan. 


Verwijderen paaltjes wegversmalling en bredere drempels op de Molengouw

→ Meer ruimte betekent meer verkeer en hogere snelheden. Dit is geen oplossing, een andere wegindeling wel


Uitbreiding spitsverboden

De spitsverboden worden uitgebreid van 6:00-9:30 uur naar 5:30-10:00 uur en van 16:00-19:00 uur naar 15:00-19:30 uur. Navigatiesystemen kunnen deze wijzigingen pas verwerken na een nieuw verkeersbesluit.


→ Uitbreiding van de spitsverboden is onvoldoende om de hoeveelheid verkeer structureel terug te brengen. De huidige spitsverboden zijn onzichtbaar in navigatiesystemen. Ondanks herhaalde verzoeken ontbreekt elke garantie dat de juiste informatie wordt aangeleverd, zodat Google Maps en andere systemen dit correct verwerken. Er is geen zicht op verbetering.


Deze maatregelen verergeren de situatie en negeren de zorgen van bewoners..


Raadvergadering:

De wethouder heeft in november tijdens de raadsvergadering, tegen de verwachting in, zijn plannen nog niet gedeeld. Hierdoor kwam de motie van VVD/D66 voor bestemmingsverkeer te vroeg en kreeg deze geen meerderheid.


Conclusie:


De werkgroep is van mening dat de gemeente te weinig doet om sluipverkeer en verkeersonveiligheid aan te pakken en daarbij te traag handelt, ondanks de al decennialange problemen. Er is dringend behoefte aan effectievere maatregelen en een daadkrachtige aanpak.


Het bestempelen van de besproken route als bestemmingsverkeer zorgt er onder andere voor dat navigatiesystemen deze route mijden. 


Dit komt tegemoet aan de wensen van bewoners uit omliggende kernen, die graag welkom willen zijn in Broek in Waterland Zuid, bijvoorbeeld voor een bezoek bij iemand thuis, of een afspraak bij de tandarts.

Wordt er echter uitsluitend door de smalle historische straatjes van ons dorp gereden om elders (iets) sneller aan te komen, dan is dat sluipverkeer, en dat is onwenselijk.


De werkgroep Verkeer heeft uw steun en betrokkenheid nodig. Heeft u ideeën over hoe we onze zorgen bij B&W kunnen aankaarten, zoals inspreken tijdens de volgende raadsvergadering? Laat het ons weten! Wij nemen uw mening serieus. Kom in actie en overleg met ons, zodat we samen een krachtige stem kunnen laten horen. verkeer@dorpsraadbroekinwaterland.nl


Wilt u op de hoogte blijven? Meld u dan hier aan. 

Afhankelijk van de animo organiseren wij een informatieavond op 25 februari 2025 in b.v. de Draai


 

Zoeken

Actueel

Notulen/Agenda

Kranten

Twitter

WebWaterland.nl